Cinema i teatre IMAX, Espanya,
1993
Les especials característiques tècniques del Cine Imax del Port Vell, han transmès a la seva arquitectura els aspectes físics més singulars: el seu gran volum i les seves àmplies dimensions, atributs que marquen la seva presència exterior.
De la pròpia naturalesa de l'espectacle que es produeix, es deriven també altres característiques no menys importants per a la definició de la seva arquitectura: te un programa orgànic compacte, amb una ubicació dels espectadors molt definida dintre d'un volum opac, tancat i fortament aïllat.
El caràcter nou i experimental d'aquest sistema de projecció cinematogràfic en comparació a l'habitual a les nostres pantalles no precisava de la imatge pública simbòlica o representativa, que acompanya a un gran Teatre o Auditori. Així, el Cine Imax del Port Vell és una construcció molt precisa funcionalment, atenta a la seva ubicació singular, però d'aparença arquitectònica abstracta i neutra.
Les instal·lacions similars que hi ha als EE.UU. i Europa, principalment quan s'instal·len a parcs temàtics, solen desenvolupar una imatge figurativa i fantàstica evocada del món de la tecnologia aero-espaial, amb estructures constructives que aparenten desafiar les lleis de l'estàtica i de la gravetat, o que imiten complexes formacions naturals cristalogràfiques a escala "pop-art".
La nostra proposta de l'Imax s'allunya d'aquestes formalitzacions efímeres pròpies dels parcs d'atraccions i en canvi proposa una construcció seria tecnològicament i funcionalment, i experimentalment respectuosa amb l'entorn urbà i portuari que l'acull.
L'edifici de l'Imax emergeix en el centre del Port Vell, en una àrea destinada a usos d'oci i comercials, rodejada d'aigua i bastant aïllada del front edificat més proper a la ciutat. Aquesta situació ben singular ens va fer orientar formalment el projecte vers un model arquitectònic més pertinent a un paisatge portuari i per tant més fàcilment integrable a aquest mitjà que altre model més propi d'una aglomeració urbana.
Amb aquesta intenció es va projectar el gran volum de l’Imax, amb la més alta claredat tipològica derivada del seu específic programa i activitat, es va "vestir" amb un embolcall metàl·lic lleuger de color blanc, amb una disposició molt ordenada, i finalment es va modelar el conjunt dels seus plànols arquitectònics amb un cert "dinamisme". Volíem que la visió de l’Imax evoqués més un vaixell que una construcció convencional.
De la pròpia naturalesa de l'espectacle que es produeix, es deriven també altres característiques no menys importants per a la definició de la seva arquitectura: te un programa orgànic compacte, amb una ubicació dels espectadors molt definida dintre d'un volum opac, tancat i fortament aïllat.
El caràcter nou i experimental d'aquest sistema de projecció cinematogràfic en comparació a l'habitual a les nostres pantalles no precisava de la imatge pública simbòlica o representativa, que acompanya a un gran Teatre o Auditori. Així, el Cine Imax del Port Vell és una construcció molt precisa funcionalment, atenta a la seva ubicació singular, però d'aparença arquitectònica abstracta i neutra.
Les instal·lacions similars que hi ha als EE.UU. i Europa, principalment quan s'instal·len a parcs temàtics, solen desenvolupar una imatge figurativa i fantàstica evocada del món de la tecnologia aero-espaial, amb estructures constructives que aparenten desafiar les lleis de l'estàtica i de la gravetat, o que imiten complexes formacions naturals cristalogràfiques a escala "pop-art".
La nostra proposta de l'Imax s'allunya d'aquestes formalitzacions efímeres pròpies dels parcs d'atraccions i en canvi proposa una construcció seria tecnològicament i funcionalment, i experimentalment respectuosa amb l'entorn urbà i portuari que l'acull.
L'edifici de l'Imax emergeix en el centre del Port Vell, en una àrea destinada a usos d'oci i comercials, rodejada d'aigua i bastant aïllada del front edificat més proper a la ciutat. Aquesta situació ben singular ens va fer orientar formalment el projecte vers un model arquitectònic més pertinent a un paisatge portuari i per tant més fàcilment integrable a aquest mitjà que altre model més propi d'una aglomeració urbana.
Amb aquesta intenció es va projectar el gran volum de l’Imax, amb la més alta claredat tipològica derivada del seu específic programa i activitat, es va "vestir" amb un embolcall metàl·lic lleuger de color blanc, amb una disposició molt ordenada, i finalment es va modelar el conjunt dels seus plànols arquitectònics amb un cert "dinamisme". Volíem que la visió de l’Imax evoqués més un vaixell que una construcció convencional.
Ubicació
Moll d'Espanya.
Port Vell, Barcelona
Moll d'Espanya.
Port Vell, Barcelona
Superfície
2474 m²
2474 m²
Any del projecte
1993
1993
Inici de la construcció
1994
1994
Final de la construcció
1996
1996
Coautors
Juan Ignacio Quintana, Arquitecte (Projecte i D/O)
Jordi Maristany, Arquitecte (Estructura)
Jacques Prat, Enginyer (Enginyeria de pantalles i estructura espacial)
Enginyeria Jeroni Cabot (Instal·lacions)
Higini Arau, Doctor en Física (Enginyeria acústica)
Juan Ignacio Quintana, Arquitecte (Projecte i D/O)
Jordi Maristany, Arquitecte (Estructura)
Jacques Prat, Enginyer (Enginyeria de pantalles i estructura espacial)
Enginyeria Jeroni Cabot (Instal·lacions)
Higini Arau, Doctor en Física (Enginyeria acústica)
Constructora
Teatro Imax Barcelona SA
Teatro Imax Barcelona SA